Tiedote: Aikavaellus-kesälukiossa vaelletaan tunturissa ja perehdytään universumin kehitykseen

TIEDOTE
12.3.2020

Julkaisuvapaa

Aikavaellus-kesälukio Utsjoella

Utsjoella järjestetään heinä-elokuun vaihteessa monitieteinen ”Arktisen Aikavaelluksen Kesälukio”. Siellä perehdytään asiantuntijoiden johdolla maailmankaikkeuden syntyyn ja kehitykseen, sekä elämän ilmaantumiseen. Kesälukioon voi tulla suorittamaan myös taideaineiden kokonaisuuden.

Kesälukio järjestetään 20.7.–1.8.2020 ja luentopaikkana toimii Turun yliopiston Kevon tutkimusasema. Se sijaitsee upeissa Lapin maisemissa aivan Kevon kansallispuiston tuntumassa, kauniin Kevojärven rannalla. Utsjoen keskustaan sieltä on matkaa noin 20 kilometriä. Kesälukioon kuuluu myös kaksipäiväinen tunturivaellus.

Kurssilaiset vaeltavat kesälukion aikana Utsjoen henkeäsalpaavassa tunturimaastossa myös uuden ”Arktisen Aikavaellusreitin” läpi. Reitti lähtee Utsjoen saamelaislukiolta, kulkee Vuolleseavttetvarrin yli Utsjoen kirkolle ja edelleen Nammajärvien kodalle. Pituutta reitille tulee on noin 14 kilometriä.

Arktisen Aikavaelluksen kesälukiossa asioihin perehdytään eri luonnontieteiden yhteispelin kautta. Intensiivikurssi auttaa oppilaita ymmärtämään kuinka biologiasta, fysiikasta ja maantieteestä tutut aihepiirit itse asiassa kuvaavat paljolti saman asian eri puolia, eri tarkkuuksilla ja painotuksilla. Opiskelijat pääsevät kuulemaan ja jossain suhteessa kokemaankin miten alkuräjähdyksen jälkeen syntyi tähtiä, galakseja ja planeettoja, kuinka geologia on muokannut ja siirrellyt maankuorta, ja miten elämä on syntynyt ja kehittynyt nykyisenlaiseksi evoluution kautta.

Taideaineisiin suuntautuneet kesälukiolaiset voivat suorittaa sirkus- ja kuvataidetta sekä musiikkia yhdistävän kokonaisuuden. Kurssilla käsitellään myös saamelaiskulttuuria.

Kesälukion yhteydessä järjestetään myös opaskoulutusta tuleville Arktisen Aikavaelluksen turistioppaille.

Aikavaellus on Turun yliopistolla kehitetty opetusmetodi, jossa pitkät ajanjaksot muutetaan kuljettavaksi matkaksi. Reitti on kokemuksellinen keino havainnollistaa erittäin suurta ajallista mittakaavaa ja eri aikoina tapahtuneiden sattumusten suhteita. Kurssi pyrkii avaamaan oppilaiden silmät kaiken maailman kauneudelle.

Projektia ovat toteuttamassa Aikavaellus-yhdistyksen kanssa yhteistyössä Ohcejoga Utsjoen Ursa, Turun yliopisto ja Kesälukioseura.

Lisätietoja kesälukiosta: https://kesalukio.fi/project/utsjoki/
Lisätietoa Aikavaellus-ideasta: http://www.aikavaellus.fi/fi/

Lisätietoja:

Jarmo Korteniemi, tiedottaja, Aikavaellus ry
Sähköposti: jarmo.korteniemi

Kirsi Lehto, puheenjohtaja, Aikavaellus ry
Sähköposti: klehto

Kuvia ja karttoja:

Arktisen Aikavaellusreitin kartta (Aikavaellus ry)

Maisema Gávnnastaddancáhcan laidalla, taustalla Námmájávrrit. (Samuli Kotiranta)

Nokipannukahvit. (Samuli Kotiranta)