Tiedote / Mediakutsu: Ruissalossa avataan uusi visuaalinen aikavaellusreitti

7.6.2021

Julkaisuvapaa

Ruissalon aikavaellus

Ruissalon kasvitieteelliselle puutarhalle on rakennettu uusi kohde. 1,4 kilometrin pituinen ja ulkopuutarhaa kiertävä reitti ”Ruissalon Aikavaellus” ohjaa kävijän luonnontieteiden löytöjen pariin. Reitin visuaaliset infotaulut havainnollistavat tapahtumia, jotka ovat olleet ihmisen ja luonnon kehityksen kannalta avainasemassa. Reitillä järjestetään myös asiantuntijoiden pitämiä opastettuja kierroksia. Hanke on toteutettu Aikavaellus ry:n ja Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön yhteistyönä.

Toivotamme median edustajat tervetulleiksi lehdistötilaisuuteen Ruissalon kasvitieteelliselle puutarhalle keskiviikkona 9.6.2021 kello 11. Tilaisuuden jälkeen halukkaat saavat opastetun kierroksen itse aikavaellusreitillä.

Ruissalon Aikavaellus yhdistää luonnossa liikkumisen ja oppimisen ilon. Se on kokemuksellinen keino tutustua siihen mistä ja miten olemme itsekin kehittyneet. Reitin idea on muuttaa aika matkaksi. Näin ajan kulku tuntuu jaloissa ja vaikeasti hahmotettavat pitkät ajanjaksot muuttuvat helpoksi fyysiseksi kokemukseksi. Muinaisten tapahtumien syy-seuraussuhteet selvenevät tällöin lähes itsestään. Ruissalon Aikavaellus kertoo tällä uudella keinolla tähtien ja alkuaineiden synnystä, asteroiditörmäyksistä, suomalaisista tulivuorisaarista ja vuoristoista, dinosauruksista ja muista eksoottisista eliöistä, ihmisen ilmestymisestä, sekä paljosta muustakin.

Reitillä on 32 infotaulua, joten se on helppo kiertää omatoimisesti. Parhaimman käsityksen tapahtumien kulusta saa kuitenkin asiantuntijoiden opastamilla kierroksilla. Kierroksia järjestetään kesäviikonloppuisin, ensimmäisen kerran jo tulevana sunnuntaina 13.6.2021. Ruissalon uutta reittiä myös kehitetään aktiivisesti. Sen tueksi on jo valmisteilla digitaalista materiaalia. Lisäinfotaulujakin on suunnitteilla – niissä katsotaan eteenpäin, kohti miljoonien vuosien päästä tulevia tapahtumia.

Aikavaellus on ainutlaatuinen opetuskeino, joka kehitettiin 2000-luvulla Turun yliopistolla poikkitieteellisten astrobiologian kurssien tueksi. Se on sittemmin saanut maailmalla osakseen paljon postiivista huomioita. Aikavaellus on otettu käyttöön mm. Euroopan astrobiologiakampuksen tiedotus- ja opetusmuotona, ja Australian Brisbanessa on käytössä oma virtuaalinen Aikavaellusreittinsä.

Ruissalon Aikavaellus on Suomen neljäs kyltitetty Aikavaellusreitti. Aiemmat reitit ovat aktiivisessa käytössä. Kesän 2021 aikana maailman ensimmäistä, Kaarinan Tuorlan ja Turun Yliopistonmäen välistä Aikavaellusta uudistetaan ja muokataan kansantajuisemmaksi. Myös vuonna 2019 Tuorlan observatorion ympäristöön valmistunutta reittiä kehitetään ja jatketaan. Utsjoen upeassa tunturimaastossa kiertävä Arktinen Aikavaellus -reitti taas on alustana heinäkuussa 2021 järjestettävälle kesälukiolle. Utsjoen Ursan organisoiman kaksiviikkoisen lukio-opetuksen opettajat ovat pääosin Turun yliopistolta.

Lisätietoja:

Pasi Nurmi